14 oktober 2008

Funderingar

Igår kväll fick jag lite insyn i vad som rör sig i tvååringens huvud när han funderar fritt.
När jag (inte pappan, han har andra rutiner) nattar Jack så ligger vi tillsammans i sängen och han dricker sin välling, efter det ligger jag och sjunger en stund. Han önskar låtar och jag kraxar. Sen är han nöjd, jag går ut och han bökar själv en stund innan han somnar. Lätt som en plätt.

NU senaste dagarna så vill han PRATA. Han snackar om allt möjligt, vad som hänt under dagen eller vad byggare bob´s alla bilar heter, vad det är för färg på olika frukter, vad alla dagisfröknar heter eller hur olika fordon eller djur låter... Som sagt allt möjligt.
Igår var jag lite trött och hyssjade honom gång på gång och sa att det var sovdags. Han tystnar en stund. Sen kommer ett litet konstaterande från honom:

- Läskki blann-kämen.
- Vaddå, vad är läskigt?
- Läskki blann-kämen!
- Uummmm... är den läskig? (har inte en clue om vad han menar...)
Här gäller det att förtydliga sig, han provar ett nytt grepp;
- Blannkläme vill ut! Po tannborsten!
- Jahaaa! tandkrämen vill ut ja (går upp ett ljus hos dum-morsan)
- Aa-a!
- Men är tandkrämen läskig?
- Nää-eee, den e inte läskki! Den e röd!
.........

Okej, det svänger. Ja, tandkrämen är röd. Och smakar jordgubb. Det skulle ju vem som helst över 6 år tycka vara läskigt. Men våra kids älskar att borsta med den röd-rosa jordgubbs-tuggummi-smakande tandkrämen... så...vad som var läskigt vet jag inte, men det spelar mindre roll, det är själva grejen att äntligen få ta del av allt som rör sig i den lilla kolan.

Jag tycker det är så skönt nu när han kan snacka och man kan resonera med honom.
Underbara unge!

3 kommentarer:

hampa sa...

Åh, vilken sötnos.

Anonym sa...

Han är så goooooo!!!

Nova och lillebror sa...

hampa: Riktigt härlig mestadels av tiden. ;-)
mormor: M-mmmmm...