09 april 2009

Nämen? Vem har namnsdag idag då?

Nova har ända sedan hon började kolla på dagens namn på bolibompa, klagat på att aldrig har hon namnsdag minsann. De drar dessutom varje dag ett extra namn som inte finns i svenska namnsdagskalendern så att alla moderna, nybildade och "utländska" namn som tillkommit i vårt avlånga land på senare år också ska få en chans. Ni får ursäkta alla Gottfrid, Frideborg, Engelbrekt, Hemming, Ragnvald, Severin, Magnhild mfl, men jag tror det sitter många fler Ali´sar, Muhammed´ar, Wilmor, Tindror och Novor där ute och väntar på sin dag.

Det verkar tydligen väldigt stort i 4-åringens värld att ha namnsdag, nästan som en födelsedag! Hon påstår nämligen att när Jack hade namnsdag fick han en tårta med blåa ljus i! Mig veterligen har;
1. vi aldrig firat namnsdagar?
2. Jack aldrig ätit tårta?
3. Jack inte heller någon egen dag i almanackan?

Men så plötsligt händer det. I morse när hon bänkade sig framför morgon-TV:
Dagens namn; Otto och Ottilia.
Dagens bolibompanamnsdag; Nova.
Där kom det! Äntligen! och båda prickar vi in på samma dag!
Hade dock inte blivit förvånad om de dragit Jack tillsammans med Ottilia så hade de också fått dela namnsdag... Men så var inte fallet denna gång, hon har nu fått en alldeles egen dag!
Så lägg den 9 april på minnet, det är Novas dag!

(hmmm...undrar om jag måste baka tårta efter jobbet...?)

2 kommentarer:

Mormor sa...

Framtidens "Tårtbagare" kan väl fixa tårtan?? Hi-hi.

Nova och lillebror sa...

Vet du, jag slapp fixa tårta eftersom vi gick över till grannens ungar o lekte - då glömde hon bort det! :-)

Men det sista hon sa när jag skulle natta henne o Jack igårkväll: "jag får välja saga eftersom det är JAG som har namnsdag!" ;-)