11 januari 2008

Tjatig?

Nu är det slut på upprepningar och övertydlighet!
Treåringen är kvick och snabbtänkt. Hon säger ifrån och kan även bli ledsen om man säger en sak som hon redan sagt. Hmmm. Måste nog ge några exempel:

"Mamma jag vill ha oboy!"
"Okej, vänta lite bara, ska bara..." - jag måste sätta ner klängiga lillebror i stolen och ge honom maten innan han bryter ihop på golvet i en hög...
"Maaaammma! ooooboooy!"
"Ja, du SKA få det, jag måste bara..."
en minut senare:
"Nova vill du ha oboy eller kanske saft istället?" (tänker - inte lika mycket att sockerkicka på i funlight...)
"Näeeeeeeee! Jag SA faktiskt oboy mamma!" Argt. Jo jag hörde ju det men försökte bara parera lite.

Eller om hon säger något och använder knasig meningsuppbyggnad och man vill rätta henne genom att omformulera det, "jaaaaa, ja saaaaaaa ju DET!" Okej, excuuuuuse meeeeeee!

Eller om man vill förklara något lite extra som jag tycker verkar svårförståeligt för henne kan man få höra "Jag förstår det mammma, du behöver inte säga igen!".

Say no more.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my site, it is about the CresceNet, I hope you enjoy. The address is http://www.provedorcrescenet.com . A hug.