27 september 2007

30 minuter av en helt vanlig dag...


Allt börjar med att jag gjort hamburgare till lunch till mig och Nova. Jack får spaghetti och köttfärssås. Nova som nu för 5 minuter sen ville ha hamburgare vill nu inte längre ha det, hon vill ha spaghetti och köttfärssås. OK, säger jag för det finns en klar portion i kylen. Jag fixar fram detta på 30 sekunder vilket nog Nova inte hade räknat med. Hon trodde nog att hon gett mig ett "omöjligt" uppdrag. Hon får detta framför sig och jag säger varsågod. Nova börjar då gråta..."jag är trööööött". Jag frågar om hon vill lägga sig i sängen och vila för det är nämligen ingen idé att tvinga i henne mat. Så blir det.

Jack har under tiden suttit och druckit mjölk så nu börjar jag ge mig in på matningen av honom. Munnen är dessvärre stängd som ett kassaskåp. Han totalvägrar helt enkelt. Han verkar vilja ha Novas hamburgare så han får den att tugga på istället. Men Jack verkar tro att hamburgaren är en bok och börjar att bläddra sig fram i den bland ketchup, kött och bröd. Jag gör några misslyckade försök med att visa hur det skall gå till men han vill bara läsa i hamburgaren. Så det blir en lunch där den enda som ätit mat är jag. Jag sätter ner Jack på golvet och han springer in på Novas rum. Den som tror att hon är trött och ligger i sängen tror fel. Hon har öppnat någon form av affär där inne och Jack blir den lyckliga första kunden. Ja ja tänker jag, de äter ju när de blir hungriga, så jag börjar plocka undan maten från bordet.

Helt plötsligt börjar Jack att vråla inne på Novas rum precis när jag, på väg ut till köket, har händerna fulla med en massa tallrikar. Jag skyndar mig mot diskbänken och TJOFF säger det och en full portion med spaghetti och köttfärssås flyger ut över hela köksgolvet. Grrrr i hjärnan men sansar mig och springer in till Jack. Killen sitter fast i en leksakslåda. Han har lyckats få in fingret i hålet på ena änden av en Brio-räls och kilat fast sig med den i lådan. Gråtandes tar jag loss honom och lyfter upp honom och känner att han dessutom bajsat i blöjan. In till skötbordet, ny blöja plus att det ser ut som om någon kastat en snorbomb i ansiktet på honom så det blir kranrengörning när vi ändå håller på. Men han blir raskt glad igen så jag släpper in han till Novas affär igen och jag går och hämtar svabben och börjar torka upp lite mat i köket. Positivt med detta är att även vardagsrummet får sig en omgång av svabben.

Och de som tror att det alltid är lugnt och skönt att vara pappaledig har inte helt rätt i det.

Men nu har Nova ätit sin hamburgare och Jack ligger och sover middag. Så det är ju skönt att det ordnar upp sig till slut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som du har en underbar dag med våra små där hemma älskling.

Det är rena rama semestern för nerverna att jobba! ;-)